W jaki sposób najlepiej się uczysz? – 4 tryby uczenia

credit: Unsplash

Każdy z nas uczy się na swój mocno indywidualny sposób. Niektórzy lubią brać udział w poukładanych zajęciach na uczelni, a inni zdobywają wiedzę z wielu źródeł na własną rękę. Prof. Richard Elmore z Harvard Graduate School of Education opracował model 4 trybów uczenia zależnych od personalnych preferencji i wrodzonych predyspozycji.

No alt text provided for this image

Model ma postać prostej macierzy 2×2. Na osi poziomej znajduje się podział na Hierarchical (wiedza jest przekazywana w uporządkowanej i logicznej formie) i Distributed (wiedza jest rozproszona i uczeń wybiera źródło wiedzy). Na osi pionowej mamy podział na Individual (samodzielna nauka) i Collective (uczenie w grupie).

Zgodnie z takim podziałem możemy otrzymać 4 różne kombinacje trybów uczenia:

Hierarchical Individual

Jest to najbliższy dla większości z nas tryb nauki dobrze znany ze szkoły, czy uczelni. Nauczyciel w uporządkowany sposób przekazuje wiedzę jednostce. W tym modelu wiedza jest uporządkowana i poukładana w logicznej kolejności. Również bardzo łatwo można monitorować postępy w nauce poprzez system ocen i testów. Dzięki temu uczący ma precyzyjną informację o swoim progresie i poziomie zdobytych kompetencji. Tego typu tryb uczenia jest też charakterystyczny dla większości kursów online, gdzie bardzo podobną strukturę ze szkoły (podział na bloki tematyczne, lekcje w odpowiedniej kolejności) przenosimy do świata cyfrowego.

Hierarchical Collective

W odróżnieniu od HI w tym trybie najważniejsza jest praca zespołowa i współpraca pomiędzy członkami grupy. Jednak cały czas wiedza jest przekazywana w uporządkowany sposób, a cały proces jest ułożony w logiczny ciąg. Dobrym przykładem trybu HC są wszelkiego rodzaju kluby/grupy dyskusyjne, czy seminaria, gdzie uczestnicy biorą udział w dyskusji, przygotowują prezentacje oraz uczą się od siebie nawzajem. Jednak wszystko odbywa się według wcześniej określonej agendy i często przy udziale osoby (np. nauczyciel lub profesor na uczelni), która zarządza grupą. Niektóre kursy online mają podobną formułę. Uczestnicy od początku pracują w zespołach i wspólnie wykonują kolejne zadania.

Distributed Individual

Ten tryb określa wszystkich, których można określić jako “self learner”. Są to osoby, które lubią samodzielnie uczyć się nowych rzeczy. Bardzo często równolegle czerpią wiedzę z różnych źródeł takich jak: książki, wykłady, tutoriale, kursy online, warsztaty, grupy dyskusyjne, itd. Również całkowicie samodzielnie decydują, czego konkretnie będą uczyć się w danym momencie oraz kiedy ich poziom zdobytych kompetencji jest wystarczający.

Distributed Collective

W przeciwieństwie do poprzednich trybów w tym przypadku mamy zdecentralizowaną grupę osób uczących się, gdzie każdy jednocześnie jest uczniem oraz nauczycielem. Taka grupa sama tworzy program nauki (niejako “w locie”) oraz określa warunki, kiedy poziom zdobytej wiedzy jest wystarczający. Idealnym przykładem DC są wszelkiego rodzaju grupy dyskusyjne, fora specjalistyczne, serwisy w stylu StackOverflow, gdzie w całkowicie spontaniczny sposób użytkownicy zadają pytania, wymieniają się doświadczeniami, czy udzielają porad. Kolejnym przykładem funkcjonowania takiego trybu jest również grupa małych dzieci, które często podczas zabawy wzajemnie uczą się, pomagają sobie, podpatrują i naśladują starszych kolegów, czy koleżanki.

Każdy model jest pewną uproszczoną formą opisania skomplikowanej rzeczywistości. Jednak osobiście uważam go za bardzo ciekawe narzędzie pomagające w określeniu sposobu, w jakim najlepiej się uczymy. Jeśli jesteście ciekawi, jaki tryb nauki najbardziej do Was pasuje, to pod tym linkiem znajduje się krótka ankieta:

ANKIETA

Po wypełnieniu ankiety na podany wcześniej e-mail otrzymamy wyniki. Może okazać się, że jeden tryb jest u nas dominujący, a czasem jest to mix 2-3 trybów.

Wspomniane w tym artykule tryby uczenia można również wykorzystać do projektowania skutecznych form edukacyjnych jak szkolenia, kursy online, warsztaty, procesy onboardingu, czy lekcje w szkole. Na przykład jeśli przygotowujemy kurs online, to można go spróbować tak zaprojektować, aby przedstawiciele wszystkich trybów uczenia mogli z niego efektywnie korzystać. Dlatego często niektóre kursy oferują, poza lekcjami w odpowiedniej kolejności (HI), dostęp do wspólnej grupy dyskusyjnej (DC), regularne spotkania online dla grup uczestników (HC), czy bazę materiałów dodatkowych (DI).

Jeśli ten temat jest dla Was interesujący, to poniżej znajduje się link do kursu online Leaders of Learning:

https://www.edx.org/course/leaders-of-learning

Kurs jest darmowy i można dołączyć w każdym momencie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.